Podstawy pracy nad projektem IT
Przyjrzymy się, czym różni się projekt od produktu. Jak komunikować się z interesariuszami. Pokażemy, jak zdobyć zaufanie klienta.
✓ Czym projekt IT różni się od projektu tradycyjnego.
✓ Etapy projektu informatycznego: od inicjacji do zakończenia.
✓ Trójkąt PM: czas, budżet, jakość.
✓ Interesariusze - jak współpracować z klientem.
✓ Lean Canvas - wygodny sposób na opisanie swojego pomysłu.
Po wykładzie wideo zrozumiesz, jak projekt informatyczny jest prowadzony w prawdziwym życiu. W pracy domowej sformułujesz koncepcję swojego projektu, nad którą będziesz pracować przez cały kurs.
Inicjacja. Rozpoczęcie projektu
Rozważamy, co kierownik projektu musi wiedzieć o projekcie przed podjęciem pracy. Uczymy się, jak prawidłowo pracować z klientem i dowiadujemy się, z jakim typem klientów trzeba zachować ostrożność.
✓ Inicjacja projektu.
✓ Zapoznanie się oraz praca z klientem na starcie.
✓ Rodzaje umów i ich cechy.
✓ Uruchomienie projektu.
Po wykładzie dowiesz się, czego potrzebujesz, aby rozpocząć projekt. Rozważysz, jak zorganizować proces inicjacji i jakie błędy mogą cię spotkać.
Warsztaty z dekompozycji i workflow projekty
Zastanowimy się, w jaki sposób całokształt naszej pracy przeistacza się w zrozumiałe funkcjonalności i zadania dla zespołu programistycznego. Już na samym początku uczymy się rozkładać projekt na komponenty i identyfikować główne bloki pracy, korzystając z mind maps oraz narzędzi outline .
✓ Cykl życia oprogramowania.
✓ Z czego składa się workflow projektu.
✓ Dokumentacja projektowa.
✓ Schemat blokowy i outline.
✓ Statut projektu.
Podczas wykładu praktycznie rozłożysz nowy projekt na elementy składowe, zastanowisz się, jakie informacje powinny znaleźć się w briefie i statucie projektu. W swojej pracy domowej zbudujesz schemat blokowy i opracujesz outline swojego projektu.
Wybór narzędzia
Dowiemy się, jakie rodzaje dokumentacji są dostępne i jakie dokumenty są potrzebne na początkowym etapie. Rozważymy, dlaczego zadanie techniczne jest potrzebne i jakie błędy można popełnić. Analizujemy, czym jest User Story i dlaczego potrzebny jest prototyp. Poznajemy cechy systemów zarządzania projektami.
✓ Dokumentacja.
✓ Zadanie techniczne.
✓ User Story i prototypy stron.
✓ Systemy zarządzania projektami.
✓ Korespondencja biznesowa.
✓ Narzędzia do pracy.
Po wykładzie dowiesz się, jak wygląda struktura SoW (Statement of work), jak sprawić, by programiści wszystko rozumieli. Zobaczycie przykłady gotowego SoW: od prostych stron internetowych po złożone systemy wielofunkcyjne. W ramach pracy domowej napiszesz User Story i Acceptance Criteria dla projektu.
Planowanie. Podstawowy plan projektu
Dowiemy się, jak zaplanować projekt, aby później mógł zostać zrealizowany sprawnie, na czas i w budżecie. Zobaczmy, z czego składa się plan podstawowy. Budujemy WBS - rozkładamy życzenia klienta na funkcjonalność aplikacji. Nauczymy się, jak oceniać projekt.
✓ Dekompozycja i WBS
✓ Ocena terminów i kosztów prac.
✓ Zasoby - dystrybuujemy tak, aby wystarczyło na wszystko.
✓ Budżet - planujemy i dopasowujemy.
Po wykładzie wideo dowiesz się, jak sporządzić plan projektu oraz określić kolejność i czas wykonania prac. Dowiesz się, jakie zasoby są potrzebne do realizacji projektu i jak je właściwie dystrybuować.
Planowanie. Ryzyka i narzędzia
Zastanowimy się, jak uwzględnić ryzyko podczas planowania. Jak planować jakość i pracować z wykonawcami. Dowiemy się, jakie narzędzia mogą pomóc w planowaniu.
✓ Ryzyko i jakość.
✓ Narzędzia planowania.
✓ Metoda ścieżki krytycznej.
✓ Plan komunikacji.
✓ Wykresy Gantta.
Po wykładzie zrozumiesz, jak budować wykresy Gantta do planowania. W swojej pracy domowej sporządzisz plan i mapę drogową dla swojego projektu.
Zadania i role
Dowiemy się, czym jest model programistyczny. Czym są frameworki programistyczne. Zastanowimy się, jakiej wiedzy na temat rozwoju potrzebuje menedżer projektu.
✓ Model rozwoju oprogramowania.
✓ Ramy rozwoju.
✓ Wyznaczanie celów.
✓ Role i ryzyka w rozwoju.
Po wykładzie dowiesz się, jak prawidłowo rozdzielać zadania między zespołem programistów.Poznasz, jak funkcjonuje programowanie web i mobile.
Wykonując pracę domową skonfigurujesz środowisko projektu w Jira lub Trello.
Kontrola. Zespół i projekt
Dowiemy się, jak kontrolować zespół na projekcie i śledzić skuteczność projektu. Metryki w różnych metodologiach i frameworkach.
✓ Techniki kontroli projektu i zespołu
✓ Jak kontrolować ryzyko.
✓ Metryki.
✓ Funkcje kontroli w Scrum i Kanban.
Po wykładzie będziesz wiedział, jak sterować projektem w metodykach Scrum i Kanban. Nauczysz się, jak radzić sobie z błędami w projekcie. W pracy domowej skonfigurujesz środowisko projektowe dla swojego projektu.
Warsztaty z definiowania etapów i działań projektowych
Nauczymy się tworzyć strukturę projektu i dzielić pracę na bloki. Zrozumiemy, jak pracować ze zmianami.
✓ Struktura projektu.
✓ Bloki robocze.
✓ Procesy zarządzania projektami.
✓ Change management.
Podczas warsztatu zastanowimy się nad ogólnymi procesami zarządzania projektem i jego koordynacją w trakcie pracy nad stroną internetową i aplikacją mobilną. W swojej pracy domowej ułożysz etapy działań swojego projektu w formie list kontrolnych.
Networking. Komunikowanie się z zespołem
Zastanawiamy się, jakimi zasadami się kierować, a czego unikać, aby networking był skuteczny. Badamy, przez jakie etapy rozwoju przechodzi każdy zespół i jak skutecznie się z nim komunikować.
✓ Podstawowe zasady.
✓ Antywzorce.
✓ Etapy rozwoju zespołu.
✓ Motywacja zespołu.
Po wykładzie dowiemy się, jak zmotywować zespół. Rozważymy, jak rozwiązywać konflikty. Zastanowimy się, jaka jest typologia DISC. (A również dowiemy się, co to jest typologia DISC.)
Waterfall & Agile
Zrozumiemy różnice między podejściem Waterfall a Agile. Rozważymy zalety elastycznych metodologii.
✓ Wodospad – jak działa i dlaczego nadal jest używany.
✓ Agile – kiedy wdrożyć.
✓ Kanban i Scrum - jak skonfigurować w swoim zespole.
Po wykładzie dowiesz się, dlaczego model wodospadu nie zawsze jest czymś złym. Dowiesz się, jak i kiedy prawidłowo zastosować każdą z metodologii i frameworków.
Agile/(development) w praktyce.
Zbadamy podejścia do zarządzania procesami. Rozważymy różnice między podejściami do rozwoju. Zrozumiemy, jakie metodologie są związane z Agile i jakie są ich cechy.
✓ Zarządzanie procesami.
✓ Zwinne metodologie.
✓ Scrum: role, mierniki, trudności.
✓ Rola PM w Agile.
Po wykładzie dowiesz się, jak pracować ze Scrumem i co należy wziąć pod uwagę, aby praca była efektywna. Zrozumiesz, jakie ważne umiejętności powinien posiadać Project Manager w Agile.
Zakończenie projektu
Dowiemy się, kiedy projekt jest uważany za udany. Nauczymy się, przygotowywać projekt do zamknięcia. Dowiemy się, jakie dokumenty są potrzebne do zamknięcia projektu
✓ Przygotowanie do zamknięcia.
✓ Dokumentacja do zamknięcia projektu.
✓ Demo & Review.
✓ Podpisywanie dokumentów i raportu.
Po wykładzie dowiesz się, jak przygotować się do Demo & Review. W ramach pracy domowej przygotujesz raport i końcową prezentację swojego projektu.
Egzamin
Egzamin i prezentacja końcowa wszystkich zespołów. Podsumowujemy kurs i świętujemy. Rozumiemy, jak w praktyce przeprowadzić retrospektywę. (Analizujemy, jak w praktyce przeprowadzić retrospektywę.
Tech skills
✓ Etapy rozwoju projektu
✓ Jacy specjaliści techniczni pracują nad projektem i czym się zajmują?
✓ Slang techniczny, czyli jak zrozumieć developera?
✓ Prototypy i UX dla menedżerów
Soft skills
Wykłady w tym bloku będą analizować i odnosić się do takich kwestii:
✓ Komunikacja w zespole
✓ 7 grzechów klienta: co powinien zrobić menedżer?
✓ Jak zmotywować zespół do osiągania celów, a nie tylko wykonywania zadań?
Employment
Wykłady w tym bloku będą analizować i odnosić się do takich kwestii:
✓ Gdzie i jak przyszły menedżer powinien szukać pracy?
✓ Jak przygotować swoje CV?
✓ Jak przejść rozmowę kwalifikacyjną?
✓ Na co przygotować się podczas okresu próbnego i jak go przejść?