Menedżer projektu musi się stale rozwijać, aby odnieść sukces, dlatego kompetentny PM dużo czyta i stale się uczy. Jaka wiedza pomoże ci lepiej zarządzać obecnymi projektami i rozwijać się zawodowo?
Przygotowaliśmy listę 24 przydatne książki dla kierowników projektów i wszystkich tych, którzy muszą zarządzać zespołem, zasobami i własnym czasem.
Must read dla menedżera
W tej sekcji znajdziesz książki, które stały się klasykami, jeśli mowa o zarządzaniu projektami. Zrób rozeznanie, opanuj profesjonalne techniki – i rozwiń mentalność profesjonalnego menedżera.
1.«Cel: Doskonałość w produkcji» Eliyahu M. Goldratt, Jeff Cox
Goldratt napisał książkę o procesach biznesowych i opakował ją w formę sztuki dla lepszego zrozumienia. Dowiesz się jak możesz stać się bardziej pewny siebie, budować karierę, nawiązywać relacje z partnerami i odnosić sukcesy w prowadzeniu biznesu.
«Cel» nie jest bezpośrednio o IT, a o przedsiębiorstwie produkcyjnym, ale każdy menedżer łatwo zauważy powiązania i znajdzie przydatne informacje.
Zasady z książki Goldratta sprawdzają się wszędzie – od organizacji własnego grafiku pracy po procesy w dużych projektach.
2. «Zdążyć przed terminem: opowieść o zarządzaniu projektami» Tom DeMarco
Zarządzanie projektami to przede wszystkim praca z ludźmi. Ten dogmat został doskonale uchwycony w książce DeMarco. Autor porusza kwestie zarządzania projektami z punktu widzenia ludzi jako głównego narzędzia pracy organizacji.
Autor przekonuje, że właściwy kandydat, odpowiednia liczba osób w zespole i optymalizacja pracy doprowadzą menedżera i jego zespół do sukcesu.
3. «Przepływ» Mihaly Csikszentmihalyi
Autor — profesor psychologii, ujawnia podstawowe przyczyny spokoju i daje rady, jak osiągnąć ten stan.
Mihaly Csikszentmihalyi, badając osoby kreatywne, stwierdził, że są one szczęśliwe w chwilach olśnienia. Csikszentmihalyi nazywa ten stan stanem przepływu i proponuje, by każdy doświadczył go sam, kierując się zebranymi w książce informacjami.
Dla menedżerów i kadry kierowniczej stan przepływu — to stan całkowitej integracji ze swoją pracą, w którym czas traci na znaczeniu, a zmęczenie zostaje zastąpione niewyczerpanym przypływem energii.
4. «Making Things Happen» Scott Berkun
Książka oferuje mnóstwo przydatnych porad od doświadczonego i odnoszącego sukcesy kierownika projektów, poszukiwanego mówcy na tematy związane z zarządzaniem projektami, kreatywnością, przywództwem i nie tylko.
Zrozumiesz, jak osiągnąć sukces w nowym projekcie, współpracować z dużymi firmami, realizować swój pomysł, prawidłowo budować relacje w zespole i jak znaleźć szybkie wyjście z sytuacji problemowych.
Ćwiczenia autora pomogą PM-om natychmiast zastosować wiedzę w praktyce, dlatego trzymaj książkę na biurku podczas realizacji nowego projektu.
5. «Metoda Lean Startup» Eric Ries
Eric Ries w swojej książce wyjaśnia, jak stworzyć udany biznes i ulepszyć istniejące modele biznesowe.
Informacje zawarte w «The Lean Startup» pozwolą start-upowcom i prezesom inaczej spojrzeć na wykonalność pomysłów. Dowiesz się, jak korzystając z przejrzystej metodologii, możesz tworzyć nowe produkty i dostosowywać istniejące modele biznesowe.
6. «Rework» Jason Fried, David Heinemeier Hansson
Autorzy są praktykami i odnoszącymi sukcesy przedsiębiorcami internetowymi, którzy zmienili sposób prowadzenia biznesu.
W «Rework» znajdziesz nieszablonowe spojrzenie na zatrudnianie nowych pracowników, tworzenie kultury korporacyjnej i przyciąganie zasobów. Dowiesz się więcej o optymalnej wielkości firmy i dlaczego potrzebny jest jej wzrost, jak planować i uczyć się na błędach, o reklamie i nie tylko.
Dla rozwoju osobistego
Skuteczny menedżer to nie tylko osoba posiadająca niezbędną wiedzę, ale przede wszystkim silna osobowość, potrafiąca kierować podobnie myślącymi ludźmi i stworzyć świetny zespół. Zacznij od siebie, doskonaląc swoje umiejętności komunikacyjne i przywódcze.
7. «Performance: The Secrets of Successful Behaviour» Robin Stuart-Kotze
Książka opiera się na obszernym badaniu sposobu, w jaki działa ponad 5000 menedżerów. Wszystkie zalecenia i wnioski oparte są na sprawdzonych faktach.
Poznasz tajniki naszych działań, które można opanować i pokierować we właściwym kierunku.
Autor udziela cennych rad, jak krytycznie przeanalizować swoje obecne zachowania i je poprawić oraz jak zwiększyć produktywność nie tylko własnej pracy, ale także grupy ludzi, którymi zarządzasz.
8. «Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym» Daniel Kahneman
Kahneman opisuje sposób działania ludzkiego mózgu, który ma bezpośredni wpływ na nieracjonalne działania ludzi i podejmowanie złych decyzji.
«Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym» to nie kolejna lektura motywacyjna, ale wnikliwa analiza typowych sytuacji i wiele cennych zaleceń dotyczących ich rozwiązywania.
Przeczytaj, jeśli chcesz zrozumieć siebie, poznać pułapki, jakie zastawia twój mózg i skutecznie je ominąć.
9. «Getting Things Done: Czyli Sztuka Bezstresowej Efektywności» David Allen
David Allen omawia metodologię Getting Things Done, którą opracował w celu zwiększenia efektywności osobistej.
Przestrzeganie zasad GTD pomaga menedżerom na całym świecie prawidłowo radzić sobie z codziennymi zadaniami, zwiększać swoją efektywność, a jednocześnie nie tworzyć niepotrzebnych sytuacji stresowych.
Zasady i techniki GTD opisane w książce pomogą menedżerom prawidłowo zarządzać priorytetami i pokonać chaos zadań projektowych.
10. «Beyond Performance» Scott Keller, Colin Price
Autorzy zwrócili się ku podstawom czynników efektywności przedsiębiorstw i zbudowali własne podejście do tworzenia konkurencyjnej organizacji. Książka udowadnia, że rentowność firm jest równie ważna jak efektywność. Czy chcesz, aby twoja organizacja odniosła sukces? Przyjmij zalecenia Kellera i Price’a.
11. «From Third World to First: The Singapore Story: 1965-2000» Lee Kuan Yew
Relacja Lee Kuan Yew o tym, jak w ciągu niespełna pół wieku mały azjatycki naród stał się nie tylko stabilny ekonomicznie i odniósł sukces, ale także pewnie zaistniał na arenie międzynarodowej.
Dzieło Lee Kuan Yew to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce zbudować udaną organizację, nawet przy niewielkich zasobach.
12. «10 Minute Time And Stress Management» David Lewis
Autor wyjaśnia, jak poprawić swoją samoorganizację. Dzięki radom Lewisa nie tylko zyskasz upragniony wolny czas, ale unikniesz wielu stresujących sytuacji w pracy i poza nią.
Książka jest pełna przykładów, wskazówek do pracy i przejrzystych ilustracji, dzięki którym materiał jest łatwy do przyswojenia i zapamiętania.
Rozwijanie umiejętności przekonywania
Przekonywanie i negocjowanie są jednym z kluczy do zarządzania projektem lub organizacją. Lider, który jest przekonujący, jest postrzegany jako przywódca i profesjonalista. Jakie książki pomogą ci stać się bardziej przekonującym, osiągnąć sukces w negocjacjach i wpływać na innych.
13. «Everything is Negotiable: How to Get a Better Deal!» Gavin Kennedy
Jest to kompletny tom porad dla negocjatorów wszystkich szczebli. Autor opisuje podstawowe zasady negocjacji i od razu proponuje ich przećwiczenie za pomocą praktycznych ćwiczeń.
Czytając książkę, będziesz mógł zrozumieć, gdzie popełniałeś błędy, dlaczego nawykowe metody nie działają i wyszkolić się w stosowaniu nowych, bardziej skutecznych technik.
14. «Start with No» Jim Camp
Krótkie i treściwe «nie» może być bardzo skutecznym narzędziem w negocjacjach biznesowych.
Camp wyjaśnia, jak przygotować się do negocjacji, gdzie najczęściej popełniane są błędy i jak rozmawiać z przeciwnikiem stosując odpowiedni schemat pytań i odpowiedzi.
Chcesz nauczyć się sztuki negocjacji, negocjować z przeciwnikami, odpierać naciski i manipulacje? W takim razie ta książka jest dla Ciebie.
15. «Inteligencja emocjonalna w praktyce» Daniel Goleman
Goleman omawia jak inteligencja emocjonalna i empatia, wpływają na sukces zawodowy. Autor uważa, że umiejętność bycia w zgodzie z własnymi uczuciami i rozumienia innych ludzi, pomaga osiągnąć lepsze wyniki.
Książka jest pełna przykładów z życia i porad, jak zarządzać swoimi emocjami, by pomagały w budowaniu udanej kariery.
Zarządzanie zespołem
Kolejnym ważnym elementem udanej kariery kierownika projektu jest umiejętność skutecznego współdziałania z zespołem. Zebraliśmy książki, które warto przeczytać, jeśli chcesz rozwijać swoje umiejętności zarządzania ludźmi.
16. «Teaming: How Organizations Learn, Innovate, and Compete in the Knowledge Economy» Amy C. Edmondson
Amy Edmondson porusza w tej książce tematykę pracy zespołowej, współpracy między współpracownikami i tego, jak te czynniki wpływają na produktywność.
Dowiesz się, jakie czynniki są szczególnie ważne dla udanej pracy zespołowej, jaką rolę w sukcesie ma menedżer i dlaczego bezpieczeństwo psychologiczne pomaga pracownikom osiągać lepsze wyniki.
17. «Who: The A Method for Hiring» Geoff Smart, Randy Street
Książka porusza problematykę nieskutecznej rekrutacji pracowników. Jeśli Twoja organizacja z godną pozazdroszczenia regularnością traci pieniądze przez zatrudnianie nieodpowiednich kandydatów, poszukaj rozwiązania w tej książce Geoffa Smarta i Randy’ego Streeta.
Autorzy opisują strategię zatrudniania, która pozwoli ci szybko znaleźć odpowiedniego kandydata, nie tracąc finansów i czasu. Czekają na ciebie praktyczne porady i zalecenia do działania, oparte na rozmowach autorów z wieloma odnoszącymi sukcesy biznesmenami i menedżerami.
18. «Powerful: =Building a Culture of Freedom and Responsibility» Patty McCord
Książka oparta jest na doświadczeniach byłego dyrektora ds. zasobów ludzkich w firmie Netflix. Patti McCord stworzyła zespoły marzeń z nastawieniem na ogólny sukces.
Otrzymasz narzędzia i wskazówki do zbudowania własnego, efektywnego zespołu. Dowiedz się, jak znaleźć odpowiednich pracowników i naucz się, jak przenieść swoją organizację na nowe poziomy rentowności poprzez rozwijanie talentu każdego pracownika.
19. «Herding Cats» Hank Rainwater
«Herding Cats» można śmiało nazwać słownikiem skomplikowanych przypadków, z którymi spotykają się menedżerowie w świecie technologii informacyjnych.
Efektywne kierowanie zespołem programistów to umiejętność, która przychodzi wraz z doświadczeniem i odpowiednią wiedzą. Wzmocnienie swojej pozycji lidera wśród programistów jest całkiem realne, jeśli skorzystasz z rad Hanka Rainwatera.
20. «Never Eat Alone: And Other Secrets to Success, One Relationship at a Time» Keith Ferrazzi, Tahl Raz
Książka opowiada o tym, dlaczego i jak budować relacje w świecie biznesu. Praktyczne doświadczenia autorów dowodzą korzyści płynących z «networkingu». Z książki dowiesz się, jak zbudować użyteczną sieć kontaktów poprzez autentyczną komunikację z różnymi ludźmi.
Zasady opisane w książce sprawdzają się w różnych kulturach i branżach współczesnego świata, gdzie «przydatne znajomości rozwiązują wszystko».
Zarządzanie projektem
Oprócz rozwoju osobistego, umiejętności negocjacyjnych i nauki podstaw budowania efektywnego zespołu, doświadczony PM w IT wykorzystuje nowoczesne metodyki zarządzania projektami.
21. «Agile Przewodnik po zwinnych metodykach programowania» Andrew Stellman, Jennifer Greene
Autorzy szczegółowo i ze studiami przypadków opisują zwinne metodyki zarządzania projektami. Dzięki zwinnemu podejściu możesz zbudować model roboczy dla swojego projektu, niezależnie od tego, co tworzysz – stronę internetową, system czy aplikację. Obaj autorzy są certyfikowanymi agile-coachami i mają ponad 20-letnie doświadczenie w tworzeniu oprogramowania. Zasady spisane w książce to nie teoria, ale realne narzędzia pracy. Lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce skutecznie zarządzać zasobami projektowymi i prowadzić rozmowy kwalifikacyjne na stanowisko PM-a w firmie IT.
22. Lean Software Development: An Agile Toolkit Mary i Tom Poppendieck
Książka ta przedstawia zasady i praktyki szczupłego (lean) wytwarzania oprogramowania. Autorzy, programiści Mary i Tom Poppendieck, stworzyli działające ramy dla szczupłego wytwarzania poprzez adaptację metodologii Lean.
Korzystając z ich pomysłów można zmniejszyć realne i potencjalne straty, nauczyć się wykorzystywać zasoby produkcyjne w sposób szczupły. A wskazówki zawarte w książce pomogą ci dostrzec i uwolnić niewykorzystany potencjał twoich pracowników.
23. «Kanban: Successful Evolutionary Change for Your Technology Business» David J. Anderson
David Anderson jest odnoszącym sukcesy kierownikiem, który był pionierem metody Kanban w tworzeniu oprogramowania.
Dowiedz się, czym jest ta metoda zarządzania projektami, czym różni się od innych i czy warto ją wdrożyć w swojej firmie.
24. «Scrum. Czyli jak robić dwa razy więcej dwa razy szybciej» Jeff Sutherland
Książka znajduje się w pierwszej dziesiątce rankingu AMAZON w kategorii Zarządzanie czasem. Sutherland dowodzi, że metoda zarządzania Scrum pomaga zrobić dwa razy więcej w krótszym czasie. Informacje zawarte w książce zasadniczo odwracają zwykłe podejście do zarządzania projektami. Wdrożenie Scruma pomaga PM-om osiągać wyniki, które wcześniej były tylko w planach.
Jak nauczyć się zarządzać projektami w sposób systematyczny i czerpać z doświadczenia profesjonalistów?
Przygotowaliśmy program krok po kroku składający się z 2 kursów IAMPM.
Krok 1. DAO PM — zdobądź umiejętności zarządzania zespołem IT i przejdź przez wszystkie etapy bycia kierownikiem projektu w praktyce.
Krok 2. TechMind — poznaj terminologię informatyczną, najlepsze praktyki programistyczne, zrozum Software Development Life Cycle oraz naucz się kompetentnie komunikować z zespołem i klientem.