5 stereotypów o pracy Project Managera, których trzymają się juniorzy

10 maja 2023

  • Autor: Paweł Ustinow

  • Złożoność: łatwo

  • Czas: 3 min

Rozpoczynając projekt, menedżer ma świadomość własnej roli w procesie: co należy zrobić, a czego nie, czego oczekują klienci i zespół od menedżera oraz czego on sam oczekuje od pracowników. Czasami jednak przekonania PM nie pokrywają się z rzeczywistością i zakłócają normalny proces pracy. 

W artykule opowiemy o 5 stereotypach,  dotyczących pracy Project Managera, którymi na początku kariery – kierują się Junior specjaliści.

Stereotyp 1. „Mogę to wszystko zrobić sam”

Menedżer to nie jest rola, w której wszystko można zrobić samemu. Jeśli PM „zaczął się zacinać” oznacza to, że są problemy z delegowaniem zadań, zadania nie trafiają do kadry kierowniczej, ale są ograniczone do jednej osoby – kierownika.

Najprostsze, co można w tej sytuacji zrobić, to pilnować, w jakim stopniu zadania są odraczane. W końcu głównym celem PM-ów jest doprowadzenie do wykonania zadań, prawda? Jeśli tak, to postaraj się ustalić, kto w zespole ma kompetencje, by zająć się częścią zadań:

  • QA i DevOps są dobrzy w pisaniu dokumentacji, podczas gdy projektanci i ten sam QA są dobrzy w rejestrowaniu wniosków o zmianę;
  • Junior React Developer, QA lub BA, lub przynajmniej Lead Developer, może zrobić demo.

Stereotyp 2. Pracownicy potrafią „czytać w myślach” i wszystkie wyjaśnienia są jasne

Część informacji ginie w transmisji, ale PM tego nie zauważa: najważniejsze jest napisanie na czacie lub ustawienie zadania w Jirze. Gdy tak się dzieje cały czas, konieczne jest ustanowienie „feedbacku”, sprawdzenie, jak wykonawcy zrozumieli zadanie.

Dla dobrego wyniku ważny jest sens zadania. Jeśli zespół nie rozumie „po co i dlaczego”, pracownicy po prostu wykonują polecenia, co nie zawsze jest produktywne.

Gdy tylko zauważysz, że współpracownicy nie robią tego, czego oczekiwałeś, przeanalizuj zadanie i to, jak mogło zostać odebrane. Staraj się być tak jasny i jednoznaczny, jak to tylko możliwe.

Stereotyp 3. Inni wiedzą o zadaniu tyle samo, co PM

To błędny pomysł: ilość wiedzy o projekcie przez menedżera i zespół musi być co jakiś czas synchronizowana, bo np. developerzy mogą wiedzieć więcej lub mniej niż PM:

  • przy planowaniu zadań, kiedy cały zespół szczegółowo ocenia i dociera do sedna sprawy;
  • podczas sesji kick-out na początku sprintu lub iteracji;
  • podczas rutynowego UI Review, kiedy projektanci patrzą na to, co deweloperzy robią z UI.

Jednocześnie najłatwiej uzyskać informacje o tym, co trzeba opracować, na warsztatach, BA-sesjach i UX/UI-demonstracjach. Nie omijaj tych spotkań, bo później będziesz miał z tego powodu „bum”!

Stereotyp 4. PM — najmądrzejszy w zespole 

Kierownik, który nie przyjmuje pomocy czy rad innych osób, zawęża wizję projektu wyłącznie do własnego punktu widzenia.

Z drugiej strony, nawet jeśli wydaje się, że dana osoba rzeczywiście bierze na siebie dużo, ale daje sobie z nimi radę – prawdopodobnie nie jest to aż taki problem. Jeśli PM jest akceptowany przez team i udaje mu się być liderem i skupić zespół na osiągnięciu wyników, to w porządku.

5 stereotypów o pracy Project Managera, których trzymają się juniorzy

Stereotyp 5. Zespół będzie pracował w tym samym składzie na zawsze 

Kiedy wszystko się już ułożyło i trwa proces, pojawia się samooszukiwanie, że tak będzie zawsze. Jednak statystycznie, osoba z branży IT zmienia firmę co 1,5-2,5 roku. Zatem w 10-osobowym zespole w ciągu dwóch lat zmieni się około trzech pracowników i należy to uwzględnić w planowaniu.

Podsumowując:

  • Ważne jest, aby umieć delegować zadania. Musimy pamiętać o zespole jako jednym organizmie.
  • W pracy bardzo ważne jest jasne myślenie, zapisuj wszystko, co przychodzi Ci do głowy, strukturyzując to w konkretne zadania dla własnego komfortu, jak i efektywności całego zespołu. 
  • Spotkania i dyskusje na temat bieżących zadań są bardzo ważne, ponieważ informacje mogą się zmieniać. 
  • Słuchanie innych jest dobre zarówno dla projektu, jak i dla PM.
  • Nie pozwól, aby sprawy się posypały, ponieważ rzeczy mają to do siebie, że się zmieniają, nie zapominaj o rozwoju, przypomnieniach, utrzymaniu statusu kierownika projektu.

Jeśli jesteś dopiero na tej początkowej drodze do kariery Project Managera, zapisz się na kurs DAO PM

Paweł Ustinow

Kierownik projektu Officer w Solar Digital z 15-letnim doświadczeniem w branży IT. Zajmuje się tworzeniem aplikacji mobilnych, stron internetowych oraz systemów blockchain. Ma za sobą ponad 10 lat doświadczenia w nauczaniu w formatach offline i online.