Analiza Biznesowa bez tajemnic – opinie absolwentów o kursie I AM BA

2 czerwca 2023

  • Autor: Pawel Laskowicz

  • Złożoność: łatwo

  • Czas: 4 min

Praca jako Analityk Biznesowy w IT to dzisiaj jeden z najbardziej obiecujących zawodów, zapewniający nie tylko rozwój zawodowy, ale również satysfakcję z pracy i atrakcyjne perspektywy finansowe.

Porozmawialiśmy z absolwentami kursu I AM BA, którzy zechcieli podzielić się z nami opinią na temat kursu, odpowiedzieli na pytanie jakie tematy poruszane podczas szkolenia były według nich najciekawsze i jakie pozytywne zmiany już zdążyli odczuć w swojej pracy od momentu wzięcia udziału w kursie. Zapytaliśmy ich również o to, jakie wskazówki mogliby dać osobom, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z Analizą Biznesową.

“Chyba najczęstszą trudnością w pracy Analityka Biznesowego jest uzyskanie dostępu do wymaganych przez zmianę informacji”. Bartłomiej Szymaniak – BA, ITMAGINATION

Moja obecna praca jako analityk jest wynikiem … samoanalizy 😉 Pracowałem wcześniej jako konsultant czy project manager i lubiłem to. Ale zauważyłem że to co sprawia mi największą przyjemność to proces analityczny, dążenie do zrozumienia problemu i znalezienia potencjalnych rozwiązań. 

Najczęstszą moim zdaniem trudnością w pracy Analityka Biznesowego jest uzyskanie dostępu do wymaganych przez projekt informacji. I nie ma znaczenia czy to z powodu braku dostępności ekspertów domenowych czy dokumentacji. 

Ważna jest też wiedza techniczna. I myślę tu nie o technologiach IT, ale o technikach analitycznych opisanych np. w BABOK. Jeśli analityk nie potrafi dobrać technik, a następnie ich poprawnie zastosować, to jego praca nie przynosi takich korzyści jakie są możliwe do osiągnięcia. 

“Project Manager, który nie angażuje się w analizę biznesową torpeduje sobie możliwość rozwoju”. Dominik Jagiello, IT Project Manager, G-group.dev

Aktualnie (już od dłuższego czasu) pracuję na stanowisku IT Project Manager. Moja praca opiera się na analizowaniu zagadnień od klienta, przygotowywaniu EPIKów i User Stories dla programistów, koordynacji pracy zespołu developerskiego (składającego się z programistów, testerów czy grafików), kontakcie z klientem, raportowaniu postępów pracy czy harmonogramowaniu zadań i alokalacji odpowiednich zasobów ich wykonania. Każdy dzień obfituje u mnie w wszelkiego rodzaju wyzwania, którym staram się dzielnie przeciwstawiać.

W mojej pracy dobrze przeprowadzona analiza biznesowa, odpowiednie zidentyfikowanie potrzeb klienta, jego wymagań i przedstawienie korzyści klientowi,  znacząco pomaga mi w przedstawianiu wizji nowych funkcjonalności, zmian czy poprawek w systemie zespołowi developerskiemu, co skutkuje większym prawdopodobieństwem zrozumienia przez nich wymagań klienckich, co jest sytuacją win to win – dla nas, jak i dla klienta.

Z mojego punktu widzenia Project Manager, który nie angażuje się w analizę biznesową torpeduje sobie możliwość rozwoju i osiągnięcia kolejnych kamieni milowych w życiu zawodowym w branży IT. Dobra znajomość metod analitycznych, myślenie sfokusowane na potrzeby klienta, ale także na rozwój systemu, może pomóc wejść na wyższy poziom. Dla mnie każdy, kto chce przejść drogę z Juniora na Regulara musi angażować się w kwestie analityczne.

Jakie pozytywne zmiany zauważyłeś w swojej pracy od czasu wzięcia udziału w kursie I AM BA?

Bartłomiej Szymaniak – Business Analyst, ITMAGINATION
Kurs I AM BA to świetna okazja do spotkania innych praktyków i porozmawiania o ich doświadczeniach, zobaczenia jak inni robią te same rzeczy co my. Można wtedy zobaczyć pewne techniki czy podejścia do rozwiązywania problemów z nowej perspektywy albo wręcz przekonać się do ich stosowania.

Dominik Jagiello  – IT Project Manager, G-group.dev
Przede wszystkim zauważyłem, że idę w dobrą stronę, a także poznałem kilka ciekawych narzędzi, które mogą mi pomóc w codziennej pracy i pozwolą sprecyzować konkretne zagadnienia poruszane przeze mnie w pracy czy to z klientem czy to z zespołem. I AM BA pozwala również uświadomić sobie, że wymagania funkcjonalne to jedno, ale nie można zapomnieć o odpowiedniej kontroli nad wymaganiami niefunkcjonalnymi.

Który temat poruszany podczas kursu był najciekawszy?

Bartlomiej Szymaniak – Business Analyst, ITMAGINATION
Notacje i praca z wymaganiami niefunkcjonalnymi. Notacje, bo „jeden obraz wart więcej niż 1000 słów” i dowiedziałem się dużo na temat tego jak w praktyce wykorzystywać różne diagramy do komunikacji z klientami. Oraz kiedy nie być zbyt rygorystyczny w ich stosowaniu.

Natomiast bardzo zaskoczył mnie wykład o wymaganiach nieformalnych. Ich natura powoduje że one nie są sexi, nie da się ich zapisać w prostej user story, nie wyglądają dobrze na diagramach czy prezentacjach, często ich wydobycie od klienta jest bardzo trudne. Z tego względu traktowane są po macoszemu. 

Natomiast prowadzący wykład pokazał że to one są często kluczowe dla sukcesu projektu. Wyobraźmy sobie super aplikację bankową, spełnienie naszych marzeń w dostępie do naszych pieniędzy która np nie spełnia warunków bezpieczeństwa albo działa tylko 4 dni w tygodniu. Ilu z nas by przy niej zostało?

Hela Szubert – Project Managerka, Fintech w branży kryptowalut (startup)
Cały zakres wiedzy i tematów zawartych w kursie I AM BA jest moim zdaniem dobrze dobrany, a całość podzielona na logiczne moduły. Myślę, że poruszona była większość najistotniejszych tematów na tym poziomie wiedzy i wtajemniczenia. Część zagadnień poruszanych na szkoleniu na pewno przydaje mi się już teraz lub przyda w przyszłości w mojej roli jako PM. 

Dedykowana osoba jak mentor oraz kurator, to super sprawa.Osoba, do której zawsze można się zwrócić z wątpliwością czy pytaniem i sprawnie odpowiada – jestem z tego bardzo zadowolona.

Dominik Jagiello  – IT Project Manager, G-group.dev
Najbliższa mojemu sercu była lekcja związana z Use Case’ami czy User Stories – a najciekawsza ta związana z wymaganiami niefunkcjonalnymi czy diagramami UML.

Pierwszym i najważniejszym wyzwaniem w pracy Project Managera jest stworzenie odpowiedniej korelacji pomiędzy wymaganiami klienta, a pracą zespołu. Odpowiednie jej poukładanie pomaga maksymalizować zyski i rozwijać zespół poprzez ciekawe nowe feature’y w aplikacji i pokazywać klientowi, że widzimy na czym mu najbardziej zależy i spełniamy jego wizję. 

Często również musimy się nauczyć tego, że coś co jest dla nas oczywiste – nie musi być tak samo oczywiste dla kogoś innego (działa to w dwie strony). I przede wszystkim jak budować User Stories tak, aby zawsze były zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy systemu. 

Co chcielibyście doradzić tym, którzy stawiają pierwsze kroki w analizie biznesowej

Bartłomiej Szymaniak – Business Analyst, ITMAGINATION
Wybraliście dobrze, to super droga zawodowa. Szukajcie na niej towarzystwa, zapiszcie się do stowarzyszeń analitycznych takich jak IIBA, szukajcie mentorów, bierzcie udział w szkoleniach grupowych takich jak I AM BA. Analitycy to urodzeni komunikatorzy i bardzo życzliwi ludzie i warto z tego korzystać. 

Dominik Jagiello  – IT Project Manager, G-group.dev
Każde zadanie, które otrzymacie rozbijajcie na części pierwsze – pytajcie!

  • Dlaczego chcemy funkcjonalność A rozwiązać w sposób A? Czemu nie korzystamy ze sposobu B? 
  • Co przyniesie nam wytworzenie tej funkcjonalności? Jaką korzyść przyniesie ona dla klienta? 
  • Czy będzie logiczna funkcjonalnie? 
  • Jak będzie wpływała na inne elementy systemu?  

I próbujcie utworzyć z odpowiedzi logiczną całość, skupiając się na podejściu od ogółu do szczegółu. To będzie dobrym startem.

Pawel Laskowicz

Content Manager w IAMPM. Doświadczenie w marketingu zbierał już w kilku różnych dziedzinach: gastronomii, hotelarstwie oraz w branży modowej. Otwartość na nowe wyzwania zaprowadziła go jednak do świata IT.