W poszukiwaniu odpowiedniego członka zespołu, PM musi porozmawiać z niejednym kandydatem. Jak ocenić umiejętności techniczne developera, które pytania są ważne, a których lepiej nie zadawać? Wyjaśnia to Alexey Golubev, Lead Software Engineer w SoftServe.
O co warto zapytać na rozmowie kwalifikacyjnej
Dla każdego stanowiska często ustalane są indywidualne wymagania dotyczące umiejętności technicznych i programistycznych kandydata. Na tej podstawie kierownik projektu buduje swoją własną linię komunikacji z developerem podczas rozmowy. Lista pytań może się różnić w zależności od stanowiska, ale istnieją uniwersalne tematy dla wszystkich rozmów kwalifikacyjnych.
Jednym z nich jest rozmowa o niedawno zrealizowanym projekcie. Pytanie o niego pomaga zrozumieć, czym dana osoba zajmowała się ostatnio. Jeśli programista od dłuższego czasu pracuje nad jednym projektem, to powinno Cię to zaalarmować. Faktem jest, że technologia rzadko nadąża za rozwojem produktu. Kiedy już zostanie stworzona na konkretnej wersji czegoś, najprawdopodobniej będzie nadal pracować na niej prawie bez aktualizacji. Dlatego jeśli Twój projekt wykorzystuje nową wersję technologii, z którą osoba poszukująca pracy nie miała wcześniej do czynienia, pamiętaj, aby sprawdzić jej gotowość do pracy z tą technologią i w razie potrzeby uzupełnić braki jej wiedzy. Ponadto, rozmowa o ostatnim projekcie pozwala dowiedzieć się:
- jaką rolę odgrywał developer/developerka;
- jak odbywała się komunikacja z klientem i kierownictwem;
- jakie były relacje z zespołem i jego wielkość;
- jaką metodykę stosował kandydat. Przykładowo, jeśli na poprzednim projekcie developer robił wszystko zgodnie ze Scrumem, ale Ty używasz Kanbana, lepiej zorganizować z nim dodatkowe spotkanie, aby wyjaśnić tę kwestię i uprościć onboarding w przyszłości.
To, czy deweloper ma doświadczenie w rozwiązywaniu konfliktów, jest czymś, o czym PM zdecydowanie powinien się dowiedzieć. Zespoły są różne i ważne jest, aby zrozumieć, jak dana osoba będzie się zachowywać w danej sytuacji. Na przykład zapytaj osobę poszukującą pracy, czy czułaby się komfortowo pracując bez wyraźnego scope, gdy zadanie jest ustawione z dziś na jutro. Jest to problem dla wielu osób.
Jest też dobre pytanie (szczególnie dla osób ubiegających się o stanowisko kierownicze), które pomaga określić zdolność danej osoby do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych:
– PM: „Jesteś jedyną osobą w projekcie, która uważa, że technologia A jest lepsza. Pozostali programiści głosują za opcją B. Jesteś liderem zespołu. Jak rozwiążesz ten problem?”.
– Kandydat (poprawna odpowiedź): „Zaproszę eksperta z zewnątrz, aby przedstawił swoją opinię. Po tym wydarzeniu podejmę decyzję.”
Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci dowiedzieć się, czy kandydat potrafi wysłuchać opinii innych, słuchać rad eksperta, podejmować uzasadnione decyzje i nie boi się tego. Wszystko to jest ważne, aby zrozumieć, czy będzie on komfortowo pracował z zespołem i czy w końcu nie stanie się elementem toksycznym.
Warto też zapytać o wygodny grafik. Szczególnie w przypadku, gdy oferta zakłada zdalną współpracę w rozproszonym zespole z różnych stref czasowych. Na przykład przy projektach w USA, programiści na Ukrainie często muszą pracować w godzinach popołudniowych. Nawet jeśli harmonogram jest elastyczny, to i tak trzeba znaleźć wspólny czas na spotkania i omówienie spraw. Pamiętaj, aby określić z kandydatem jego wizję wygodnego harmonogramu dla produktywnej pracy.
Ważną kwestią, którą należy wyjaśnić na rozmowie kwalifikacyjnej, jest wymagany poziom języka angielskiego. Ty, jako kierownik projektu, jesteś odpowiedzialny za komunikację zespołu z klientem. Dlatego ważne jest, aby każdy był w stanie bez problemu porozumieć się z klientem, jeśli chce on skontaktować się bezpośrednio z technikiem. Dotyczy to również sytuacji, gdy zespół jest międzynarodowy, więc znajomość języka angielskiego jest koniecznością. Aby sprawdzić poziom, najlepiej zadać pytania dotyczące ostatniego projektu. W ten sposób ocenisz nie tylko znajomość języka, w tym terminów technicznych, ale także skrócisz rozmowę, łącząc dwa tematy w jeden.
Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci zrozumieć, czy developer/developerka będzie w stanie harmonijnie wpasować się w Twój zespół i łatwo się w nim odnaleźć. Teraz porozmawiajmy o tym, czego nie mówić developerom podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
O co lepiej nie pytać
Czasami zdarza się, że developer jest idealny do projektu i zespołu, ale po rozmowie z PM-em odrzuca ofertę lub w ogóle się nie kontaktuje. Być może to właśnie tematyka rozmów zniechęca specjalistę:
- Powody odejścia z poprzedniej pracy. Ludzie nie lubią o tym mówić. Nie każdy jest gotów powiedzieć szczerze, że powodem jest np. za niska pensja czy konflikty. Jeśli więc nie chcesz odstraszyć potencjalnego współpracownika, bądź ostrożny w tym temacie. Pytaj tylko wtedy, gdy otrzymane informacje są naprawdę ważne dla Twojego projektu. Najlepiej, jeśli zainteresowanie powodem odejścia jest częścią pytania o poprzedni projekt. Wtedy raczej nie wywoła silnej negatywnej reakcji ze strony kandydata.
- „Dlaczego koło jest okrągłe”. W zasadzie dotyczy to wszystkich pytań, które nie są bezpośrednio związane z pracą developera i mają na celu ocenę poziomu inteligencji osoby poszukującej pracy. W praktyce jednak są one zbędne, ponieważ każda osoba ma inne zaplecze pod względem wychowania, podstawowego wykształcenia, zainteresowań, ogólnie doświadczenia życiowego. Dlatego też na podstawie odpowiedzi na te pytania trudno jest określić rzeczywisty poziom IQ kandydata.
- Osobiste. Skład rodziny, wiek, poziom dochodów i tak dalej to pytania, które denerwują większość ludzi na rozmowach kwalifikacyjnych.
Jednym z błędów popełnianych przez kierowników projektów jest skupianie się bardziej na hard skills kandydata, bez zwracania większej uwagi na soft skills. Sprawdzać umiejętności i kompetencji powinien specjalista techniczny z odpowiednimi skillami i doświadczeniem oraz poziomem wiedzy wyższym od tego, który posiada kandydat. Jeśli w zespole nie ma takiej osoby, sensowne jest zaproszenie eksperta z zewnątrz.
Jako PM możesz uczestniczyć w dyskusji na temat hard skills, jeśli dobrze rozumiesz sprawy techniczne. Możesz również zadawać pytania z przygotowanej wcześniej listy, aby przygotować kandydata do rozmowy z zespołem klienta. W innych przypadkach lepiej skupić się na soft skills, ponieważ głównym zadaniem kierownika projektu podczas rozmowy z developerem jest zrozumienie, czy może on organicznie zintegrować się z zespołem i wzmocnić go. Aby to zrobić, ważna jest dobra komunikacja, zadawanie właściwych pytań i nieużywanie tych niewskazanych.
Dobra rozmowa kwalifikacyjna to taka, do której obie strony są przygotowane. Kierownik projektu wie, jakie pytania zadać, a developer może udzielić jasnych i uzasadnionych odpowiedzi lub skomentować to, co usłyszał. Rozmowa przebiega wtedy w sposób komfortowy i konstruktywny. W takiej atmosferze łatwiej jest dostrzec potencjał danej osoby i znaleźć kogoś, kto wzmocni Twój zespół.