TOP 5 przydatnych książek dla Analityków Biznesowych w IT

2 listopada 2023

  • Autor: Pawel Laskowicz

  • Złożoność: łatwo

  • Czas: 4 min

Ambitni analitycy biznesowi wiedzą, że kluczem do sukcesu jest dążenie do doskonałości i nieustanny rozwój. Dlatego też, z myślą o tych, którzy pragną stale podnosić swoje kwalifikacje, przygotowaliśmy zestawienie pięciu przydatnych książek.

Dlaczego 5 a nie 10, czy 100? Ponieważ to nie są przypadkowe tytuły, które znaleźliśmy na chybił trafił. To pozycje, które gorąco polecają nam nasi doświadczeni prelegenci oraz absolwenci kursów z dziedziny analityki biznesowej w IT. Dlaczego dzielimy się nimi z Wami? Ponieważ wierzymy, że możemy w ten sposób dołożyć cegiełkę do Waszego sukcesu!

TOP 5 przydatnych książek dla Analityków Biznesowych w IT

Książki na temat Analizy Biznesowej

Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań.

Karl E Wiegers, Joy Beatty

Zebranie i opracowanie wymagań dotyczących tworzonego oprogramowania to jeden z fundamentów udanego projektu. Znajomość zakresu prac jest kluczową informacją dla wszystkich osób prowadzących projekt oraz bezcennym źródłem wiedzy dla deweloperów tworzących kod. Brzmi prosto, ale wcale tak nie jest! Identyfikacja interesariuszy, dokumentacja wymagań, określenie ich wartości biznesowej – to tylko niektóre z wyzwań stojących przed analitykami i ich zespołami!

Sięgnij po tę książkę, by uniknąć typowych problemów i pułapek. Znajdziesz w niej również kluczowe informacje na temat wymagań dotyczących oprogramowania, roli analityka biznesowego oraz dobrych praktyk w inżynierii wymagań.

Dzięki tej książce:

  • nauczysz się identyfikować interesariuszy oraz rozmawiać z klientami
  • poznasz dobre praktyki w inżynierii wymagań
  • zrozumiesz zadania analityka biznesowego
  • ograniczysz ryzyko dzięki prototypowaniu
  • poznasz projekty różnego typu
  • zrozumiesz proces zarządzania wymaganiami

Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce

Michał Bartyzel

Przy tworzeniu projektów informatycznych ludzie muszą umieć się dogadać. Brak wspólnej wizji, świadomości istnienia innych perspektyw czy zrozumienia potrzeb pomiędzy współpracującymi stronami zawsze prowadzi do porażki. Tym bardziej w środowisku Agile, gdzie ludzie ze świata biznesu i developerzy pracują razem, zdolność do skutecznej komunikacji staje się niezwykle ważna. Można nawet powiedzieć, że umiejętności miękkie mają tam większe znaczenie niż umiejętności techniczne, które łatwiej zdobyć.

Skuteczna komunikacja to taka sama umiejętność jak jazda samochodem czy programowanie. Michał Bartyzel doskonale to pokazuje, rozkładając cały proces rozmowy na proste elementy. Dzięki temu czytelnik może nauczyć się rozpoznawać wzorce i dopasowywać odpowiednie techniki do kontekstu rozmowy. Autor posługuje się prostym i zrozumiałym językiem, uważnie wybiera najważniejsze aspekty tematów z pogranicza psychologii i coachingu. Narzędzia, które czytelnik dostaje do ręki, można od razu wykorzystać w pracy.

Nie tylko o analizie biznesowej, ale ważne dla BA

How to Talk to Anyone, Anytime, Anywhere: The Secrets of Good Communication

Larry King, Bill Gilbert

Niektórzy uważają, że rozmowa z innymi może być trudna lub onieśmielająca. Oto sposób na pokonanie tych wyzwań komunikacyjnych. Ta książka to klucz do budowania pewności siebie i poprawy umiejętności komunikacyjnych. Napisany przez Larry’ego Kinga przewodnik zawiera proste i praktyczne porady, które pomogą uczynić komunikację łatwiejszą, skuteczniejszą, a nawet przyjemniejszą. Anegdoty z życia spędzonego na rozmowach – w telewizji, radiu i osobiście – sprawiają, że książka potrafi rozbawić i wciągnąć. Dowiedz się, co mówią znani mówcy i odkryj sposób, w jaki to mówią, który sprawia, że odnoszą sukcesy.

Czego się dowiesz?

  • Jak pokonać nieśmiałość i sprawić, by inni ludzie czuli się swobodnie
  • Jak wybrać odpowiedni temat rozmowy do każdej sytuacji
  • Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, spotkaniu i przyjęciu koktajlowym?
  • Co łączy najbardziej skutecznych rozmówców?
  • To jedno świetne pytanie, które możesz zadać, aby ulepszyć rozmowę z kimkolwiek, kiedykolwiek i gdziekolwiek

Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions

Dan Ariel

Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji w naszym życiu, myślimy, że mamy kontrolę. Myślimy, że dokonujemy mądrych, racjonalnych wyborów. Ale czy tak jest naprawdę?

W serii pouczających, często zaskakujących eksperymentów, ekonomista behawioralny z MIT Dan Ariely obala powszechne założenie, że zachowujemy się w zasadniczo racjonalny sposób. Łącząc codzienne doświadczenia z przełomowymi badaniami, Ariely wyjaśnia, w jaki sposób oczekiwania, emocje, normy społeczne i inne niewidoczne, pozornie nielogiczne siły wypaczają nasze zdolności rozumowania.

Ariely odkrywa, że nie tylko popełniamy zdumiewająco proste błędy każdego dnia, ale także popełniamy te same „typy” błędów. Konsekwentnie przepłacamy, nie doceniamy i zwlekamy. Nie rozumiemy głębokiego wpływu naszych emocji na to, czego chcemy i przeceniamy to, co już posiadamy. Jednak te błędne zachowania nie są ani przypadkowe, ani bezsensowne. Są systematyczne i przewidywalne – czyniąc nas „przewidywalnie” irracjonalnymi.

Information Dashboard Design: The Effective Visual Communication of Data

Stephen Few

Dashboardy stały się popularne w ostatnich latach jako wyjątkowo przydatne narzędzie do przekazywania ważnych informacji już na pierwszy rzut oka. Chociaż dashboardy mają wielki potencjał, to jest on rzadko wykorzystywany. Dashboardy byłyby jednak bezużyteczne, jeśli nie zastosujesz skutecznego projektu wizualnego. Ta książka nauczy Cię umiejętności projektowania wizualnego, których potrzebujesz, aby efektywnie tworzyć dashboardy, które komunikują jasno, szybko i przekonująco.

W tej książce znajdziesz informacje o tym, jak: 

  • Unikać trzynastu typowych błędów w projektowaniu dashboardów
  • Dostarczać widzom informacje, których potrzebują w sposób szybki i przejrzysty 
  • Minimalizować rozpraszanie uwagi i niepotrzebne upiększenia, które wprowadzają zamieszanie 
  • Tworzyć estetyczne wrażenia wizualne
  • Utrzymywać spójność projektu, aby zapewnić dokładną interpretację.

baner kursu

Podsumowanie

Na koniec małe przypomnienie – pozostawanie w miejscu oznacza regres. Pamiętajmy, że rozwijanie zarówno umiejętności technicznych, jak i kompetencji interpersonalnych jest nieodłączną częścią drogi zawodowej. Dzielmy się wiedzą, inspirujmy się nawzajem i niech ta lista pięciu znakomitych książek będzie tylko początkiem Waszej podróży ku sukcesowi w branży Analizy Biznesowej w IT.

Pawel Laskowicz

Content Manager w IAMPM. Doświadczenie w marketingu zbierał już w kilku różnych dziedzinach: gastronomii, hotelarstwie oraz w branży modowej. Otwartość na nowe wyzwania zaprowadziła go jednak do świata IT.