Kurs Analizy Biznesowej w IT – wywiad z absolwentami

8 stycznia 2024

  • Autor: Pawel Laskowicz

  • Złożoność: łatwo

  • Czas: 6 min

Porozmawialiśmy z Kasią Michalak-Magdą oraz Pawłem Wało – absolwentami kursu I AM BA, którzy zechcieli podzielić się z nami opinią na temat kursu, jakie są ich motywacje do nauki, a także jakie tematy poruszane podczas szkolenia były według nich najciekawsze. Zapytaliśmy ich również o to, jakich wskazówek mogliby udzielić osobom, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z IT, a mają obawy przed podjęciem tego wyzwania.

Opowiedz trochę więcej o tym czym się zajmujesz, o swoich obowiązkach w pracy

Kasia: Moja praca to przede wszystkim zarządzanie projektami i udział w projektach wspieranych przez Zespół, z którym pracuję. Projekt w tym wypadku to bardzo szerokie pojęcie – zarówno ze względu na branże (od biotechnologii przez IT, systemy zabezpieczeń, produkcję nowoczesnych materiałów, a kończąc na edukacji i projektach społecznych), jak i na model działania naszego Zespołu. 

Każdy z tych projektów jest unikalny, większość z nich to wdrożenia innowacji, więc mimo tego, że staramy się wykorzystywać sprawdzone metody i najlepsze praktyki wyniesione z wieloletniego doświadczenia, to jednak w każdym znajdujemy coś nowego, unikalnego, kierującego nas na nieznane ścieżki wdrażania modeli biznesowych.

Paweł: Aktualnie nie pracuję w branży IT i nie jestem analitykiem. Na kurs zdecydowałem się, ponieważ analiza biznesowa jest obszarem który mnie interesuje i postanowiłem, że chcę rozwijać się w tym kierunku. 

W tej chwili w ramach kontraktu B2B świadczę usługi pośrednictwa sprzedaży dla lidera z branży TSL. Moja praca wymaga ode mnie umiejętności interpersonalnych, analitycznych, komunikacyjnych a także głębokiej wiedzy na temat oferowanych produktów i usług. Moje podejście jest takie, że koncentruję  się na zrozumieniu dokładnych potrzeb klienta i dostarczaniu mu spersonalizowanych rozwiązań. Trochę tak jak w analizie biznesowej.

Jakie wyzwania najczęściej napotykasz w swojej pracy

Kurs Analizy Biznesowej w IT – wywiad z absolwentami

Kasia: Moja praca nieodłącznie wiąże się z wprowadzaniem zmian, a w tym procesie najważniejsze jest nastawienie zespołu i komunikacja. Kluczowa jest zdolność trafienia z przekazem, że zmiana nie ma na celu wprowadzenia chaosu i nadmiaru obowiązków, ale właśnie poukładanie pracy i wychwycenie punktów do lepszego zorganizowania procesu. Rozmowy o potrzebach, zidentyfikowanie najważniejszych punktów “bólu” w procesie, dostosowanie procesu do organizacji (a nie odwrotnie) to najczęstsze punkty, na których się skupiam.

Przy realizacji takich procesów wciąż napotykam nowe wyzwania – organizacyjne, w komunikacji czy współpracy w zespole –  to z kolei w połączeniu z chęcią zrozumienia potrzeb drugiej strony wciąż motywuje mnie do szukania odpowiedzi, których jeszcze nie znam, a więc do dalszej nauki. 

Kurs Analizy Biznesowej w IT – wywiad z absolwentami
Paweł: Jednym z wielu wyzwań w mojej pracy jest zależność od czynników zewnętrznych. Często na wiele spraw po prostu nie ma się wpływu. Czynniki zewnętrzne, sytuacja rynkowa i trendy znacząco wpływają na popyt i sprzedaż.

Równie częstym jak i naturalnym wyzwaniem jest funkcjonowanie w konkurencyjnym otoczeniu. Zdarza się, że trzeba wziąć udział w walce o klientów, ta nierzadko staje się zaciekła. Presja – myślę, że to coś co coraz bardziej staje się widoczne w społeczeństwie. Towarzyszy nam wszystkim, nie każdy sobie z nią radzi i nie brakuje jej także w pracy handlowca, bo czym była sprzedaż jeśli sprzedawcy nie działaliby pod presją wyników. Powoduje to niestety stres i napięcie.

Co motywuje Cię do nauki i rozwoju? Wolisz uczyć się na własnych błędach w pracy czy brać udział w kursach? Jeśli wybierasz kurs, według jakich kryteriów?

Kasia: Staram się łączyć doświadczenie – swoje i innych osób – z wiedzą i dobrymi praktykami działania, szukam wiedzy w różnych miejscach – współpracownicy, mentorzy, książki, Internet, ale także kursy i szkolenia. Każdy element wiedzy pozwala unikać błędów, a jeśli już się pojawią, to wyciągam wnioski i tworzę z nich kolejną dobrą praktykę na przyszłość, by uniknąć powtórki. 

Kursy to dla mnie możliwość poznania innego punktu widzenia, zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia, posłuchania, z czym mierzą się inne osoby działające w podobnych obszarach. To oczywiście także szansa na zdobycie fachowej wiedzy bez konieczności samodzielnego poszukiwania jej źródeł i weryfikacji ich wiarygodności. W wyborze kursu zwracam głównie uwagę na program kursu i osoby prowadzące, a także na to, co nowego wniesie on do mojej praktyki zawodowej czy do mojego rozwoju.

Paweł: Tym co mnie motywuje do nauki i rozwoju jest fakt, że lubię tworzyć, uczyć się i rozwijać. Dodatkowo nowe cele i dążenie do nich daje sporą satysfakcję. Bycie zaangażowanym, aktywnym uzależnia i napędza, a z tego ciężko zrezygnować. Dlatego często sięgam po nowe kursy, ponieważ pozwalają one korzystać z doświadczenia innych, zwłaszcza gdy prowadzone są przez praktyków. 

Zdecydowanie jestem zwolennikiem wykorzystywania błędów, doświadczenia, praktyki innych, filtrowanie tego i wdrażanie. Jest to dużo szybszy sposób na realizację swoim celów niż szukanie wszystkiego samemu. 

Szukając kursów sugeruję się opiniami uczestników i tym kto jest prowadzącym. Są to elementy, które na szczęście można zweryfikować i w dużej mierze dają szansę na to, że pieniądze będą dobrze wydane, a czas dobrze spożytkowany. Ważne jest dla mnie także, aby kursy oferowały praktyczne ćwiczenia i projekty, które umożliwią mi zastosowanie zdobytej wiedzy w realnych sytuacjach. Bez ćwiczeń czasami trudno zrozumieć zagadnienia i poukładać wiedzę.

Dlaczego zdecydowałeś/aś się wziąć udział w kursie I AM BA

Kasia: I AM BA był jednym z najlepszych kursów, w jakich brałam udział, a trochę już tego było… Świetne podejście prowadzących dzielących się praktyczną wiedzą i swoim doświadczeniem, ciekawe wyzwania i zadania na kursie, rewelacyjny mentor Dominik i wsparcie z Jego strony w każdym zadaniu, super atmosfera i relacje w grupie uczestników – kurs idealny!

Paweł: Zdecydowałem się na kurs I AM BA z zakresu analizy biznesowej ponieważ moim nowym celem do którego zmierzam jest przekwalifikowanie się z konsultanta sprzedaży w analityka biznesowego. Jest to obszar który bardzo mnie ciekawi, a doświadczenie zawodowe wskazuje, że posiadam już wiele umiejętności przydatnych w tej profesji. Zmiana roli i branży na jedną z najszybciej rozwijających się to dla mnie możliwość zdobycia nowych wyzwań i ciekawego życia zawodowego.

Osobiście wychodzę z założenia, że warto się uczyć i rozwijać dlatego kursy IAMPM oceniam pozytywnie. Warto także przed kursem mieć już określony poziom wiedzy, aby łatwiej poruszać się w tematyce i móc więcej czerpać. Kurs jest rozłożony w czasie i teoretycznie jest chwila na przyswajanie nowych treści, jednak mimo to upływa tak szybko, że można się pogubić, jeśli większość jest nowością.

baner kursu

Który temat poruszany podczas kursu I AM BA był dla Ciebie osobiście najciekawszy

Kasia: Bardzo trudno wybrać jeden! Z każdych zajęć wyniosłam coś ciekawego – od przypomnienia na pierwszych zajęciach przez Dawida, jak ważne jest wychodzenie ze strefy komfortu i szukanie nowych rozwiązań, przez szerokie omówienie wymagań, jak dojść do sedna problemu klienta, po techniki dokumentowania i poznanie BPMN i UML. I koniecznie muszę wspomnieć świetną atmosferę na egzaminie, dzięki której to była przyjemna praca w zespole, a nie klasyczne odpytywanie.

Paweł: Ponieważ interesuje mnie tematyka analizy biznesowej jako całości to powiem przewrotnie, że poza wiedzą najciekawszą rzeczą i najciekawszym doświadczeniem były ćwiczenia, zwłaszcza te zespołowe oraz doświadczenie prowadzących i uczestników. Nic nie jest ciekawsze jak praktyczne przykłady, realne historie, problemy, wyzwania i trudności. Na tej podstawie można zdecydowanie lepiej uporządkować sobie treści i mieć zdrowy pogląd na całość.

W jakim zawodzie przydadzą Ci się umiejętności analityka biznesowego i czy ta wiedza pomaga Ci w obecnej pracy

Kasia: Moja praca już od wielu lat wiąże się z budowaniem modeli biznesowych i projektów je realizujących, co z kolei łączy się z poznawaniem i układaniem procesów pozwalających osiągnąć założone cele. Narzędzia i umiejętności analityka biznesowego pozwolą na poukładanie i usystematyzowanie mojego warsztatu, a w efekcie na bardziej optymalne działanie i lepszy rezultat mojej pracy. 

Paweł: Chcę zyskiwać nowe umiejętności, które pozwolą mi skuteczniej radzić sobie w nowej roli analityka biznesowego. Preferuję zdobywanie doświadczenia poprzez praktykę i uczenie się od najlepszych. Tego zdecydowanie brakowało mi po ukończeniu studiów podyplomowych z analizy biznesowej. 

Teoria jest ważna ale w mojej ocenie to właśnie kursy mogą dostarczyć solidnej podstawy i praktycznych umiejętności. Moim celem jest stały rozwój, a kombinacja praktycznej nauki poprzez udział w wartościowych kursach oraz zdobywanie wiedzy w wolnych czasie pozwala mi skutecznie rozwijać się w obszarze analizy biznesowej.

Jakiej rady udzieliłbyś/abyś osobom, które dopiero zaczynają swoją drogę w IT?

Kasia: Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych i dostępie do wiedzy, choćby w Internecie, już naprawdę trudno znaleźć wymówkę, dlaczego wciąż próbuje się tkwić w pracy lub w środowisku, w którym się człowiek męczy monotonią i brakiem wyzwań. 

Wychodźcie ze strefy komfortu, bo tam zawsze czeka coś nowego, co może sprawić, że znajdziecie się dokładnie tam, gdzie chcieliście być, mimo że to wydawało się nierealne. Miejcie odwagę zacząć, bo na naukę i odkrywanie nowych możliwości naprawdę nigdy nie jest za późno, ograniczenia są wyłącznie w nas i w naszej głowie.

Paweł: Myślę, że umiejętności analityka biznesowego poza wykorzystaniem w IT, mogą przydać się każdemu, niezależnie od tego czym się zajmuje. Jeśli chodzi o sam kurs to oczywiście zdecydowana większość tematyki jest bardzo mocno skupiona na wykorzystaniu w pracy BA, natomiast w momencie jeśli spojrzymy na tą kwestię szerzej to okazuję się, że dociekliwość, skupienie na szczegółach, praca z danymi i w końcu umiejętności miękkie mają zastosowanie także w innych miejscach.

Pawel Laskowicz

Content Manager w IAMPM. Doświadczenie w marketingu zbierał już w kilku różnych dziedzinach: gastronomii, hotelarstwie oraz w branży modowej. Otwartość na nowe wyzwania zaprowadziła go jednak do świata IT.