Porozmawialiśmy z Markiem Krzyżanowskim i Kasią Michalak-Magdą – absolwentami kursu TechMind, którzy zechcieli podzielić się z nami opinią na temat kursu, odpowiedzieli na pytanie dlaczego według nich wiedza techniczna jest taka ważna, a także jakie tematy poruszane podczas szkolenia były według nich najciekawsze. Zapytaliśmy ich również o to, co powstrzymuje wiele osób przed spróbowaniem swoich sił w IT oraz jakich wskazówek mogliby udzielić tym osobom, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z IT.
Opowiedz trochę więcej czym się zajmujesz, o swoich obowiązkach w pracy.
Marek: Niedawno zacząłem pracę jako analityk biznesowy. Pracuję bezpośrednio z kierownikiem digitalizacji grupy, a do moich zadań do tej pory należy przede wszystkim mapowanie, opisywanie i dokumentowanie procesów biznesowych (również w formie instrukcji dla użytkowników).
Formułuję też wymagania dla zmian w systemie, w którym realizowany jest jeden z procesów. Ważnym elementem w mojej pracy jest też pisanie zapytań w SQL w celu pobrania, uporządkowania danych z bazy i wykorzystania ich w ramach realizowanych zadań.
Kasia: Moja praca to przede wszystkim zarządzanie projektami i udział w projektach wspieranych przez Zespół, z którym pracuję. Projekt w tym wypadku to bardzo szerokie pojęcie – zarówno ze względu na branże (od biotechnologii przez IT, systemy zabezpieczeń, produkcję nowoczesnych materiałów, a na kończąc na edukacji i projektach społecznych), jak i na model działania naszego Zespołu.
Każdy z projektów nad którym pracuję jest unikalny, większość z nich to wdrożenia innowacji, więc mimo tego, że staramy się wykorzystywać sprawdzone metody i najlepsze praktyki wyniesione z wieloletniego doświadczenia, to jednak w każdym znajdujemy coś nowego, unikalnego, kierującego nas na nieznane ścieżki wdrażania modeli biznesowych.
Jak myślisz, dlaczego wiedza techniczna jest ważna dla nietechnicznego specjalisty?
Marek: Wiedza techniczna pomaga w zrozumieniu terminologii technicznej i konceptów stosowanych w branży. To ułatwia rozwiązywanie problemów i współpracę z zespołem lub dostawcami. Wiedza techniczna pozwala lepiej rozumieć i analizować problemy.
Nietechniczny specjalista może mieć problem z „wyłapaniem w locie” na czym polega problem lub intuicją co do najlepszego rozwiązania albo przekazaniem swojej idei pozostałym w zespole.
Wiedza techniczna może również pomóc zrozumieć potrzeby i oczekiwania klientów, zwłaszcza jeśli pracuje się w branżach ściśle powiązanych z technologią, co pozwala zbudować u klienta pewien autorytet. Nietechniczny specjalista uzupełniając zestaw kompetencji miękkich lub domenowych o wiedzę techniczną z pewnością zyskuje przewagę. Zrozumienie technicznych aspektów swojej dziedziny pozwala na identyfikowanie nowych sposobów ulepszania procesów, produktów i usług.
Kasia: W realizowanych projektach reprezentuję najczęściej stronę określaną jako “biznes”. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że w każdym projekcie, dopóki nie wniknę choć na podstawowym poziomie w branżę, w której w danym momencie działam, nie mam szans na porozumienie się z technicznymi specjalistami, a w efekcie – na wykonanie swojej pracy.
Nie chodzi tu oczywiście o wiedzę pozwalającą tworzyć algorytmy, umiejętność namnażania komórek w laboratorium czy przeprowadzanie procesów chemicznych, ale rozumienie potrzeb strony “technicznej” i języka, którym się posługują specjaliści. Dopiero uchylenie drzwi do świata technologii, jakim jest poznanie tego, z czym on się na co dzień mierzy, pozwala na synergię technologii i biznesu, i stworzenie w efekcie optymalnego modelu biznesowego czy efektywnego procesu.
Dlaczego zdecydowałeś/aś wziąć udział w kursie TechMind? Jakiej wiedzy Tobie brakowało?
Marek: Posiadałem krótkie doświadczenie w roli analityka biznesowego oraz w mapowaniu procesów, ale nie w branży IT. Później zdobywałem doświadczenie nadal pracując poza IT, ocierając się o raportowanie, analizę danych i pracę z systemem ERP.
Szukając kolejnej pracy po rozmowie wstępnej miałem potwierdzenie, że posiadam wiedzę w swojej dziedzinie. Potem odbyłem rozmowę techniczną, po której usłyszałem, że widać, że wiem co w trawie piszczy jeśli chodzi o analizę danych, ale brakuje mi wiedzy o cyklu życia oprogramowania, błędach HTTP i podstawowej terminologii systemowej.
Kasia: Jestem z “biznesu” i coraz częściej pracuję w projektach z informatykami. Bez zrozumienia, choćby elementarnego, ich codziennych wyzwań – chociaż ten kurs znacznie poza to wykracza – nie mam szans na efektywną współpracę z nimi. Samo osłuchanie się z językiem IT w czasie zajęć, zrozumienie pojęć, a także przejście przez proces powstawania oprogramowania na pewno pomogą mi lepiej realizować moje zadania i zrozumieć potrzeby drugiej strony w tym procesie.
Który temat poruszany podczas kursu był dla Ciebie najkorzystniejszy?
Marek: Myślę, że backend. Dlatego, że od jakiegoś czasu pracowałem z danymi i logiką biznesową, więc ten temat najbardziej mnie ciekawił. Najbardziej w tym obszarze interesowały mnie takie zagadnienia jak relacyjne bazy danych i API – ich zrozumienie bardzo przydaje mi się teraz w pracy. W ramach nauki programowania w późniejszym czasie zrozumienie istoty programowania obiektowego też było cenne.
Natalia: Chciałabym wyróżnić trzy wykłady: dotyczący Backendu, dokumentacji projektowej, AI. Wykład o backendzie przybliżył tematykę API oraz baz danych. Wykład dotyczący dokumentacji uporządkował teorię na temat use cases, user stories, tasks, czyli tego, co dla mnie jako Product Ownerki jest bardzo bliskie. Wykład o AI podjął bardzo aktualny temat machine learningu oraz big data.
Jakiej rady udzieliłbyś osobom, które dopiero zaczynają swoją drogę w IT?
Marek: Bądź cierpliwy/a i ucz się systematycznie. Jeśli IT to dla Ciebie zupełnie nowa dziedzina i inny świat, musisz wykazać się cierpliwością i nie zniechęcaj się, gdy napotkasz trudności. Ciekawość zastosowań zdobywanej wiedzy i systematyczna nauka (najlepiej praktyczna) wydają mi się kluczowe – dlatego zajęcia z praktykami opowiadającymi „od kuchni” o swoich tematach i zadania domowe na kursie są świetne!
Dla mnie osobiście cenne jest też patrzenie na nową wiedzę przez pryzmat zrozumienia biznesu i jego potrzeb. Pomaga to w szukaniu zastosowań rozwiązań technicznych do celów biznesowych, pobudza ciekawość.
Wydaje mi się, że czynniki, które często powstrzymują ludzi przed wejściem do IT to:
- Obawa przed technologią: w tym znaczeniu, że często ludzie uważają zagadnienia techniczne/kodowanie lub obsługę systemu za zbyt skomplikowane.
- Brak wstępnej wiedzy: Niektórzy myślą, że do pracy w IT trzeba mieć zaawansowaną wiedzę techniczną. To może przerażać, zwłaszcza jeśli nie mają wcześniejszego doświadczenia w tej dziedzinie.
- Trudności związane z komunikacją: terminologia techniczna, skróty myślowe, zapożyczenia z j. angielskiego stanowią mieszankę, która jest mało przyjazna dla osób niewtajemniczonych.
- Język angielski: brak znajomości języka angielskiego, który jest wszechobecny w tej dziedzinie może sprawiać trudności.
Kasia: Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych i dostępie do wiedzy, choćby w Internecie, już naprawdę trudno znaleźć wymówkę, dlaczego wciąż próbuje się tkwić w pracy lub w środowisku, w którym się człowiek męczy monotonią i brakiem wyzwań.
Wychodźcie ze strefy komfortu, bo tam zawsze czeka coś nowego, co może sprawić, że znajdziecie się dokładnie tam, gdzie chcieliście być, mimo że to wydawało się nierealne. Miejcie odwagę zacząć, bo na naukę i odkrywanie nowych możliwości naprawdę nigdy nie jest za późno, ograniczenia są wyłącznie w nas i w naszej głowie.