Trendy rynkowe: kim zostać w IT

30 czerwca 2023

  • Autor: Mariana Kiverska

  • Złożoność: łatwo

  • Czas: 7 min

Nazywam się Mariana Kiverska, jestem menedżerem ds. zasobów ludzkich. Pracuję w IT od 5 lat i wiem, jakich specjalistów potrzebuje ta branża. IT nie jest nieskończone, ale każdego roku coraz więcej osób przenosi się do tej dziedziny. 

W artykule podzieliłam się informacjami o przyczynach atrakcyjności IT, wynagrodzeniach, stereotypach oraz o tym, które zawody nietechniczne są uważane za najbardziej poszukiwane.

Dlaczego ludzie wybierają IT

I tam zostają. Oczywiście każda dziedzina działalności ma swoje zalety, ale zalety IT wydają się rezonować z ludźmi bardziej niż inne. Wiele osób przynajmniej raz w życiu zastanawiało się nad przejściem do IT, a co najwyżej podjęło decyzję i przeniosło się. Wyróżniłbym 7 powodów, dla których IT wydaje się atrakcyjne dla wielu osób.

  1. Dynamizm sektora. Jest to dość młoda branża, która zmusza ludzi do szerszego myślenia, stosowania kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, szukania nowych dróg rozwoju i ciągłego uczenia się. Jej dynamikę napędza aktywna cyfryzacja.
  2. Możliwość rozwoju zawodowego. Wynika to z faktu, że branża rozwija się bardzo szybko. Na rynku jest więcej popytu niż podaży: trudno jest znaleźć doświadczonego, fajnego specjalistę. Jednocześnie zbudowanie kariery w IT od stanowiska stażysty do starszego kierownika projektu zajmuje około 5 lat.
  3. Brak przywiązania do lokalizacji. Większość firm nie wróciła do swoich biur po kwarantannie, odkrywając pozytywne aspekty pracy zdalnej. Niektórzy pracowali zdalnie jeszcze przed pandemią. Obecnie około 70% pracowników IT pracuje w ten sposób. Praca zdalna zdecydowanie ma swoje zalety: zespół pracuje tam, gdzie czuje się komfortowo (coworking, dom, kawiarnia, leżak przy basenie na Korfu), otacza się wygodnymi narzędziami (koniec z klimatyzacją, która sprawia, że komuś cały czas jest zimno, czy ekspresem do kawy, który wydaje irytujące dźwięki). Ludzie mogą być efektywni w dowolnym miejscu na świecie, a biuro nie zawsze jest miejscem pracy pracowników. Kluczem jest odpowiednie planowanie i ustalanie priorytetów. 
  4. Praca w międzynarodowym zespole i bezwzględne korzyści płynące z doskonalenia języka obcego i wymiany doświadczeń z zagranicznymi kolegami. Ponadto ciekawsze jest poznawanie kultury i poglądów ludzi z innych krajów poprzez bezpośrednią komunikację z nimi niż oglądanie programów podróżniczych.
  5. Minimalna biurokracja. Proces ubiegania się o pracę jest tak prosty, jak to tylko możliwe. Wiele firm wymaga od kandydata jedynie kilku dokumentów w formacie elektronicznym. Działa to zarówno w dużych, jak i małych firmach. W IT za część finansową i obieg dokumentów odpowiada zazwyczaj osobny pracownik – kierownik finansowy. Nie musisz się martwić i owijać w bawełnę, aby uzyskać listę niezbędnych certyfikatów. I nie zapominajmy: dokumenty w formacie elektronicznym są bardziej przyjazne dla środowiska niż dziesiątki kartek papieru.
  6. Wydarzenia. Warsztaty, konferencje, zaawansowane szkolenia – wiele z tego, co jest związane ze szkoleniami w firmach IT, jest publicznie dostępne. Pracodawca jest zainteresowany podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na dochody i status całej firmy. Ponadto IT rozumie, że praca bez odpoczynku może prowadzić do wypalenia zawodowego. Dlatego organizowane są imprezy integracyjne i firmowe dla pracowników, które pomagają zjednoczyć zespół w nieformalnym otoczeniu.
  7. Motywacja dla pracowników. Oprócz organizacji czasu wolnego, pracodawcy zapewniają także dodatkowe bonusy w postaci firmowych przedszkoli, darmowego ubezpieczenia, gadżetów, wizyt u psychoterapeuty, na siłowni czy jodze, dostępu do gier planszowych i biblioteczek z literaturą.

3 najlepsze zawody w nietechnicznym IT

IT to nie tylko rozwój i testowanie. Oprócz programistów, do tworzenia i sprzedaży produktu lub usługi potrzebni są inni specjaliści. Poniżej znajdują się 3 najlepsze zawody w nietechnicznym IT, które nie wymagają pisania kodu.

Sales Manager

Trudno wyobrazić sobie menedżera sprzedaży bez komunikowania się z klientami i zamykania transakcji, niezależnie od dziedziny, w której pracuje. Do obowiązków kierownika sprzedaży w IT należy również prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie oferty dla klienta, kontrolowanie płatności, zbieranie informacji zwrotnych i zastrzeżeń, planowanie i praca z systemami CRM. 

Istnieją różne role sprzedażowe: LeadGen, Sales/Business Development Representative, Sales Executive/Manager, Account Executive. Ale wszystkie łączy fakt, że szukają, przyciągają klientów i pracują z nimi dla dobra firmy.

Project Manager

Project Manager (znany również jako PM) to kierownik projektu, osoba odpowiedzialna za zapewnienie, że projekt zostanie zrealizowany na czas i w wysokim standardzie. Kierownik projektu zarządza zespołem programistów, który pracuje bezpośrednio nad stworzeniem produktu IT. Kierownik projektu to bardzo ważne ogniwo dla biznesu. PM powinien posiadać dobre umiejętności miękkie: zarządcze, komunikacyjne i organizacyjne, empatię, determinację, odpowiedzialność i odporność na stres. Do zadań menedżera należą spotkania, ustalanie i priorytetyzacja zadań, kontrolowanie zespołu oraz komunikacja z klientem.

Business Analyst

Analityk biznesowy jest pośrednikiem między specjalistami biznesowymi i technicznymi. BA identyfikuje wymagania klienta dotyczące produktu, aby przedstawić je zespołowi programistów. BA są również odpowiedzialni za pracę nad strategią rozwoju biznesu, projektowaniem rozwiązań i zarządzaniem produktem.

Dlaczego firma potrzebuje analityka biznesowego, jeśli klient może wyrazić swoje wymagania deweloperom bez pośredników? BA patrzy na wymagania nie tylko oczami klienta, ale także kierownictwa biznesowego i technicznego. Specjalista ma umiejętności techniczne i wie, jak zidentyfikować wymagania i dokładnie tyle, ile potrzeba.

Wynagrodzenia

Wynagrodzenia nietechnicznych specjalistów IT są wyższe niż innych podobnych zawodów nieinformatycznych. Praca specjalistów IT nie jest łatwa, jest na nią popyt i jest wysoko ceniona. Dlatego też, aby motywować pracowników, ich wynagrodzenia powinny być odpowiednie. 

Dla jasności, spójrz na statystyki wynagrodzeń nietechnicznych specjalistów IT według wynagrodzenie.pl nofluffjobs.com. Należy pamiętać, że wiele zachodnich firm otwiera swoje oddziały w Europie Wschodniej, ponieważ podatki są tu niższe. Ma to bezpośredni wpływ na wynagrodzenia: specjaliści mają możliwość otrzymywania wyższych wynagrodzeń w porównaniu z wynagrodzeniami na tym samym stanowisku, tylko za granicą.

Trendy rynkowe: kim zostać w IT

Trendy rynkowe: kim zostać w IT

Trendy rynkowe: kim zostać w IT

Statystyki wynagrodzeń dla zawodów nietechnicznych 

Na stronie https://nofluffjobs.com/  można zapoznać się z widełkami wynagrodzeń na wakatach – zarówno zdalnych, jak i z biura.

Stereotypy

Stereotypów nie da się pokonać z dnia na dzień. Kiedyś miały one silny wpływ na zatrudnianie pracowników, ale obecnie trendem w rekrutacji jest walka z nieuzasadnioną dyskryminacją z jakiegokolwiek powodu.

Nie możesz być częścią IT bez angielskiego

Z pewnym angielskim i rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, możesz dostać pracę w dobrej firmie nawet bez doświadczenia w IT, nawet w obcym kraju. Aby jednak zwiększyć swoją karierę, kierownicy projektów, analitycy biznesowi, sprzedawcy i inni nietechniczni specjaliści IT powinni poprawić swoje umiejętności językowe do poziomu Upper-Intermediate lub powyżej średniej. 

Angielski pomaga rozwijać się zawodowo: wiele przydatnych książek, artykułów, przewodników, forów, podcastów i blogów istnieje tylko w języku angielskim.  Dlatego specjaliści IT często czytają przydatne materiały do pracy w oryginale. 

Sales, PM i BA są twarzą firmy dla klienta, więc muszą budować właściwą komunikację. A o to trudno bez znajomości języka obcego. I nie tylko biznesowy angielski, ale także nieformalny angielski odgrywa rolę. I oczywiście, jeśli planujesz mieszkać i pracować za granicą przez dłuższy czas, nauka języka kraju zamieszkania jest koniecznością.

Opisy stanowisk często wymagają potwierdzenia aktualnego poziomu znajomości języka angielskiego w celu potwierdzenia kwalifikacji lub przejścia na wyższy poziom. Czasami kandydat idealnie nadaje się na dane stanowisko, ale jego angielski nie jest na wymaganym poziomie. W zależności od firmy, może istnieć kilka sposobów na dalszy rozwój historii:

  1. Pracodawca zaoferuje Ci udział w kursach języka angielskiego z pełną lub częściową płatnością ze strony firmy. 
  2. Twoja aplikacja zostanie odrzucona. Nie jest to jednak powód do zmartwień, a raczej motywacja do nauki języka angielskiego i szukania innych ofert pracy, gdzie wymagany poziom będzie współmierny do Twoich możliwości. Gdy już się poprawisz, możesz spróbować swoich sił na wyższych stanowiskach – zarówno w swojej firmie, jak i w innych.

Trendy rynkowe: kim zostać w IT

Statystyki wynagrodzeń dla specjalistów na różnych poziomach znajomości języka angielskiego

Wiek ma znaczenie

Wygląda na to, że IT to świat wyłącznie młodych ludzi, w którym kwitnie ageizm.

Ageizm to uprzedzenie lub dyskryminacja osoby ze względu na jej wiek. 

W przeszłości dział HR mógł eliminować kandydatów ze względu na wiek, ale obecnie istnieje tendencja do zmiany podejścia. Rekruter bez uprzedzeń to dobry rekruter. Nie patrzy na cechy zewnętrzne – wiek, płeć, kolor skóry – ale na cechy zawodowe, ponieważ najważniejsze jest to, jak dobrze specjalista zna swoją dziedzinę. 

Zastanów się, czy musisz iść do firmy, która mówi: „Czy nie jest na to za późno?”. Pracodawcy często zadają to pytanie, gdy kandydat radykalnie zmienia dziedzinę swojej działalności. „Masz 40 lat, dlaczego dopiero teraz zdecydowałeś się przejść do IT?”. Jest to albo szczere zainteresowanie twoją osobowością, albo jaskrawy przejaw ageizmu. Upewnij się, że nie mylisz tych dwóch rzeczy.

Przyczyny ageizmu:

  • Stereotyp, że technologia to coś dla młodych ludzi jest niestety wciąż żywy.
  • Rekruterzy chcą znaleźć ludzi, którzy będą pasować do „młodego, przyjaznego zespołu”.
  • Pracownicy, którzy zmieniają branżę w dorosłym życiu, często są skłonni pracować za niższe wynagrodzenie niż ich doświadczeni koledzy.

W sektorze publicznym i opieki zdrowotnej ageizm dotyka osoby powyżej 45 roku życia. W IT kandydaci i specjaliści mogą spotkać się z ageizmem znacznie wcześniej, ponieważ statystyki pokazują, że średni wiek specjalisty IT wynosi 29 lat.

Decyzja o zmianie obszaru działalności nie pojawia się nieracjonalnie i natychmiastowo. Ludzie dążą do tego latami, czasem z powodu wypalenia zawodowego, chęci sprawdzenia się w nowej dziedzinie, rozczarowania poprzednią pracą i przykładami innych. Dlatego, gdy do pracodawcy zgłasza się dojrzały kandydat spoza branży IT, oznacza to, że osoba ta jest świadoma, że będzie musiała się wiele nauczyć i jest na to gotowa. 

Ponadto, nie należy dewaluować swojego dotychczasowego doświadczenia. Praca w każdej dziedzinie wymaga wielu różnych umiejętności. Możesz potrzebować twardych umiejętności i zatopienia, ale switcheroo (osoba, która przeniosła się do innej dziedziny pracy) często ma nawet więcej ambicji i pracowitości niż specjaliści IT, którzy pracują w tej dziedzinie od lat.

Wymagane doświadczenie techniczne

Czy chcąc pracować w IT trzeba mieć doświadczenie programistyczne lub nauczyć się kodować? Wcale nie, ponieważ IT wymaga również specjalistów nietechnicznych: tych, którzy potrafią analizować strategię biznesową, zarządzać zespołem technicznym i sprzedawać projekt klientowi. 

Nie możesz pracować bez wiedzy technicznej, musisz znać przynajmniej podstawy: proces rozwoju, metodologie i frameworki, dokumentację techniczną, narzędzia i kontrolę jakości. Jest to konieczne, aby komunikować się z zespołem w tym samym języku i argumentować poprawność decyzji przed klientem.

Dobrą wiadomością jest to, że umiejętności technicznych dla osób nietechnicznych można się nauczyć: na kursach, czytając specjalistyczną literaturę i komunikując się z innymi specjalistami.

Co warto przeczytać na ten temat: 7 przydatnych artykułów

Są rzeczy, których można nauczyć się w pracy i są rzeczy, których lepiej nauczyć się z wyprzedzeniem. Artykuły na temat pracy różnych nietechnicznych specjalistów i przykłady innych pomogą ci w nawigacji, pewniejszym starcie i szybszym budowaniu kariery w dziedzinie IT:

  1. Jak zdobyć pracę w IT: porady dotyczące pisania CV
  2. Jak zostać kierownikiem projektu IT
  3. Jak zostać kierownikiem sprzedaży IT: przewodnik po zawodzie
  4. Jak wygląda dzień analityka biznesowego
  5. Co zrobić, jeśli nie zostaniesz przyjęty do IT bez wiedzy technicznej?
  6. Analiza Biznesowa bez tajemnic
  7. Przejście do IT może być łatwiejsze niż myślisz

Mariana Kiverska

Human Resources Manager w firmie Impressit. Ponad 5 lat doświadczenia w zakresie HR. Współpracowała z analitykami biznesowymi na wszystkich etapach procesu - od onboardingu po rozwój w nowych kierunkach i exity. Zna główne trendy na rynku zawodów nietechnicznych i wie, jak uniknąć zwolnień.